TINTA AL-FAQIR_DUNGUN

al-faqir_dungun(one_u86@yahoo.com)

perjalanan hidup al-faqir

    follow me on Twitter
    20.58

    RASUL TERULUNG MURABBI TERAGUNG

    Posted by al-faqir_dungun


    Dalam bab ini membicarakan tentang kaedah yang digunakan oleh RASULULLAH dalam mendidik para sahabat sehingga mereka menjadi pejuang dan juga ulama yang betul betul membuka mata semua masyakat dunia dengan kehebatan yang mereka tunjuki hasil dari didikan dari seorang insan yang bergelar AL-AMIN.sebelum kita membicarakan tentang cara atau kaedah yang digunakan oleh RASULULLAH adalah baiknya kita mengenali dahulu siapakah dia insan yang bergelar AL AMIN ini secara ringkas..

    Dalam kehidupan biasa manusia yang menjadi ukuran kepada mereka dalam menilai seseorang ialah kepada:_

    Kesempurnaan kejadian

    Kesempurnaan akhlak dan jugak budi pekerti

    Kesempurnaan amalan dan tindakan

    Kesempurnaan tuturcara

    Kesempurnaan kejadian

    Wajah yang cukup tenang

    Wajah yang penuh dengan kehebatan sehinggakan utusan raja kaisa yang datang berjumpa dengan RASULLAH gerun apabila melihat wajah RASULULLAH

    Wajah yang ceria yang meyebabkan para sahabat yang melihat RASULULLAH mendahulukan baginda melebihi dari semua makhluk yang lain

    Kemulian yang RASULULLAH tunjuki meyebabkan para sahabat segera taat kepada baginda dalam semua keadaan

    Kehebatan jiwa RASULULLAH yang ditunjuki kepada para sahabat meyebabkan para sahabat ingin bersama RASULULLAH dalam semua keadaan

    Mempunyai akal yang cerdik dan lintasan hati yang tepat dan firasat yang benar

    Teguh menghadapi cabaran

    Sikap zuhud pada dunia

    Sikap rendah diri kepada semua orang muslim

    Sikap sopan satun

    KAEDAH YANG DIGUNAKAN OLEH RASULULLAH

    1. Menjadikan diri dan akhlaknya yang mulia sebagai model pendidikan
    2. Mengajar secara beransur ansur
    3. Meraikan keserdahanaan dan menjauhkan dari perkara yang membosankan
    4. Meraikan perbezaan pelajar ketika mengajar
    5. Memberi nasihat mengikut keadaan orang
    6. Meraikan individu ketika menjawab pertanyaan
    7. Dialog dan bersoal jawab
    8. Perbualan dan pertimbangan akal fikiran
    9. Meyoal pendengar bagi meyinkap kecerdikan dan pegatahuan mereka
    10. menggunakan bahasa kiasan dan perumpamaan
    11. Perbandingan dan perumpamaan
    12. Melukis dan melakar
    13. Mengabungkan percakapan dengan syarat
    14. Mempamerkan benda yang dilarang sebagai penegasan terhadap pengharamannya
    15. Penyampaian maklumat tanpa mendahului persoalan
    16. Menjawab prsoalan yang diajukan
    17. Menambah jawapan lebih dari yang ditanya
    18. Berpaling dari soalan yang dikemukakan
    19. Meminta peyoal mengulang pertanyaan agar jawapan yang diberikan lebih sempurna
    20. Menyerahkan kepada pendengar untuk menjawabkan persoalan bagi meguji mereka
    21. Menguji orang yang telah mengatahui sesuatu perkara dan memujinya jika jawapannya tepat
    22. Mengambil sikap diam dan membenarkan perkara yang berlaku di hadapan baginda
    23. Menggunakan kesempatan yang baik untuk meyampaikan ilmu
    24. Menggunakan pendekatan seloka dan gurau senda
    25. Megukuhkan mengajaran dengan sumpah
    26. Pengulangan bicarakata sebanyak 3 kali sebagai penegasan terhadap isi kandungan bicara baginda
    27. Penukaran cara duduk dan pengulangan kata kata demi mengambarkan peri pentingnya perkara yang ingin disampaikan
    28. Membangkit kan keperihatinan pengdengar dengan mengulangi panggilan dan melewatkan jawapan
    29. Memengang tangan atau bahu pengdengar bagi menarik perhatiannya
    30. Menyatakan sesuatau di dalam bentuk kesamaran
    31. Meyampaikan sesuatu yang umum kemudian menghuraikan
    32. Meyebut angka bilangan secara umum kemudian menghuraikan satu persatu
    33. Memberikan nasihat dan peringatan
    34. Kaedah galakan dan ancaman
    35. Meyebut kisah dan berita umat dahulu
    36. Muqadimah yang lembut ketika mengajar perkara yang kadang kadang menimbulkan perasaan malu
    37. Memadai dengan bahasa kiasan dan isyarat didalam mengajar perkara yang agak disegani
    38. Memberikan tumpuan khusus untuk perempuan
    39. Bersikap tegas apabila perlu
    40. Method dan penulisan sebagai satu teknik peyampaian ilmu,dakwah dan yang seumpamanya
    41. Mengarahkan sebahagian sahabat agar belajar bahasa suryani
    42. Peyampaian ilmu melalui keperibadian diri baginda yang mulia
    rujukan;kitab terjemahan dari kitab RASULULLAH AL MUALIM karangan AS SYEIKH ABDUL FATTAH ABDUL GHUDDAH.

    0 comments:

    Posting Komentar

    Posting Komentar