TINTA AL-FAQIR_DUNGUN

al-faqir_dungun(one_u86@yahoo.com)

perjalanan hidup al-faqir

    follow me on Twitter
    20.00

    sembahyang jumaat

    Posted by al-faqir_dungun
    sekitar masaalah sembahyang jumaat

    • Orang yang dengar khutbah jumaat tidak boleh bercakap yang mana mereka sekiranya hanyat ada 40 orang.
    • Dalam khutbah jumaat tertib pada rukun khutbah jumaat itu bukan syarat kepada khutbah jumaat.imam nawawi mengtashihkan tidak disyaratkan untuk mengikut tertib
    • Ikhtifak ulama mazhab syafie mengatakan bahawa tidak sunat untuk berdoa khusus kepada sultan tapi sekiranya ingin berdoa harus dengan syarat tidak megampu.
    • Bahasa arab hanya wajib kepada rukun khutbah sahaja bagi mazhab syafie tetapi bagi mazhab Abu Hanifah baca khutbah ialah wajib dalam bahasa arab dalilnya sebagai ganti sembahyang 2 rakaat.
    • Dalam bab fardu kifayah ialah sekiranya satu kampung tidak tahu sesuatau hukum lalu kampung itu boleh berhubung dengan kampung sebelah untuk meminta bantuan pada ketika tidaklah haram kepada satu kampung itu.yang menjadi haram ialah satu kampung tidak megatahui sesuatu hukum dalam waktu yang sama tidak boleh berhubung dengan sesuatu kampung untuk meminta bantuan.
    • Sah sembahyang makmun sekiranya imam bagitahu bahawa dia berhadas kecil lepas sembahyang jumaat tetapi tidak sah sembahyang sekiranya imam bagitahu bahawa dia telah murtad.
    • Kalau sembahyang jumaat itu cukup-cukup 40 orang lalu imam berhadas maka tidak sah lah sembahyang sebab tidak cukup syarat maka dia kena sembahyang semula dengan baca khutbah semula kerana muaalat merupakan syarat sah kepada khutbah dengan sembahyang.
    • Bagi makmum masbuk pula kalau masa dia mari waktu imam sedang rukuk dalam waktu yang same imam itu berhadas maka pada waktu itu makmun itu pun rukukjugak pada waktu itu makmun itu tidak dapat rakaat tersebut selepas imam selesai sembahnyang imam bagitahu dia telah berhadas maka makmun itu tidak dapat rakaat itu dalam waktu yang sama berlainan pula dengan makmun yang muafik.namun makmun itu tetap dapat fadilat berjemaah.
    • Kita baca khutbah sebelum sembahyang adalah kerana kita megikut cara nabi ittiba :ikut cara nabi dengan dalil bukan taklid ikut tanpa dalil.
    • Wajib bagi imam duduk antara dua khutbah dalam kadar bacaan suruh al ikhlas.
    • Imam mestilah meyampaikan khutbah dalam keadaan berdiri sekiranya tidak mampu maka hendaklah tukar orang lain sekiranya tidak ada maka imam boleh baca khutbah dalam keadaan duduk tapi mestilah berbeza kedudukan ketika perpindahan dua khutbah seperti duduk berjerengeng.
    • Tidak sah kalau tak cukup 40 orang yang mendengar khutbah.kalau makmun tertidur maka ketika itu khilaf ada kata wajib dengar ada jugak pendapat kata tak pee kalau tidak mendengar
    • Khutbah wajib didengar sahaja tidak wajib faham itu pun dengar pada rukun sahaja.

    Dalam bab khutbah kita kena ingat cara nabi berkhutbah adalah pembukaan bagi dengan memuji ALLAH TAALA dan penutup pun begitu juga tapi cara orang jahiliah ialah mereka terus masuk dalam bab isi terus.

    sekadar hiasan


    Bab khutbah jumaat


    • Dalam dua khutbah wajib memulai dengan memuji ALLAH TAALA .dan mestila besolawat kepada rasulullah dan tidak boleh meggunakan dhomir(ganti kata nama am) sahaja tapi ini khilaf.ada juga pendapt mengatakan makruh bersolawat pada nabi sahaja.tapi jumhur kata tak pe boleh bersolawat kepada nabi saje.
    • Rukun khutbah juga ialah pesanan supaya bertakwa kepada ALLAH TAALA dengan tidak bertakluk kepada mana-mana lafaz.
    • Baca satu ayat al-quran dalam mana-mana khutbah tapi yang sunat pada khutbah awal.ayat yang dibaca mestilah difahami dan kita boleh baca separuh dengan makna yang difahami jangan dengan makna yang tergantung contoh yaaa siiiiiin.
    • Doa bagi orang mukmin.


    0 comments:

    Posting Komentar

    Posting Komentar